Rio de Janeiro: Get Rich or Die Tryin’!

9 juli 2009 - Douala, Kameroen

Nadat de afgelopen maanden zo’n beetje iedere mogelijkheid gebruikt is om “die-nog-even-te-zien”, “met-hem-nog-even-een-biertje-te-drinken” en “nog-even-langs-te-gaan-bij...” was het afgelopen zondag dan eindelijk zo ver..

Nadat de afgelopen maanden zo’n beetje ieder weekend misbruikt is om een groots feest te maken..

..van tuinfeesten tot gesloopte huisjes… chillsessies op bankjes in parkjes en mooie begin-zomer-avondjes op het monsterlijke dakterras van sjakie, met als ultiem afscheidsfeest het afscheid van twee grote legendes in de Paradiso, Amsterdam… een die reeds was vertrokken naar de eeuwige jachtvelden…een die zou vertrekken, naar de eeuwige olievelden…. afgelopen zondag was er toch echt geen weg meer terug..

Het is 4:00u ’s ochtends, donker buiten, na een semi-slapeloze nacht gaat de wekker… huize Daas is live, er wordt gedouched, ..snel ontbijten en opweg naar Schiphol.

Op schiphol een bont gezelshap van Alphense boys, het genie uit Twello en de keizer uit Noviomagus! Een grote blijdschap met deze opkomst! Nog mooier jullie afscheidsboek!! (thnks zussie!)

Dan is het onvermijdelijke moment daar.. 6:30u locale tijd, tijd om door de douane te gaan.. een afscheid voor de komende twee jaar, je weet dat ‘ie er aankomt…en toch komt ie hard aan. Pa, ma, Annick, Jurre, Jannes, Cleon, Ivo, Benny, Robbie, en het lange witte spook Mr. T ;-) ..bedankt!

Met een tussenstop in Parijs, kom ik 16 uur later aan in de mooiste stad op de aarde.. Rio de Janeiro!

Maar als snel wordt ik wakker gemaakt uit mijn droom! Maandagmorgen 6uur gaat de wekker.. het is niet te geloven..maar na jaren van studeren..fluimen..vakantie…afstuderen…aanrommelen… lijkt het eindelijk zover..  er moet gewerkt worden. Welkom!

De eerste week is een week introductie uitleg over alles wat onveilig kan zijn (heelveel! ;) en natuurlijk kennismaking met mijn 50 klasgenootjes..  Bueonos Dias.. Sjurt? Short? Sjuut? Sjoet? Sjoorrrt? Mr. Den Daas..  27 Mexicanen, een handjevol Brazilianen, Ecuadorianen, Amerikanen, Colombianen, Venezuelanen (?) een Russische..een Maleisische  een Cubaanse twee Afrikanen en een Europeaantje. Sjoerd ;-) Eu sou Holandaise!

De complete lesinhoud zal ik julie besparen, maar de introdcutie van mijn Angolese vriend Octavio kan niet onopgemerkt blijven.  Wanneer ons werd gevraag jezelf voor te stellen, land, achtergrond en een “x-factor”, verzandden we in een rits.. ik houd van reizen/lezen/films/enz..  Maar niet Octavio…Octavio, als een van de laatste, had nog wat te zeggen, om de ernst nog wat te benadrukken hielt hij een tel stilte..:

I have a motto, u know, a lifestyle:

(Klas in spanning en verwondering..)

I always like to say to myself: “ Get Rich or Die Tryin’!!

Hoe die aan deze gouden slogan komt is mij een raadsel, het zou de titel van een film kunnen zijn, een legendarisch boek, of een album.. ik weet het niet,  maar ik vond het prachtig! ;-) diezelfde avond nog heb ik met de man geproost op zijn legendarische slogan!

De eerste week zit er inmiddels op, het was 5 dagen lang Hotel->klas->Hotel->klas..  lange dagen, ’s avonds een klein pintje en zo’n monsterlijke Braziliaanse Churrasco (BBQ)! Het had net zo goed in Hazerswoude kunnen zijn, want met pijn in  mijn hart verstreek de tijd zonder dat de stad tot zijn recht kwam. Met pijn en moeite nog een avondje gestapt (even op je tanden bijten om 6u) en zaterdagmorgen een high-speed tour door de stad gemaakt per taxi. Het was kort, veel te kort, maar eindeloos om weer langs de schitterende boulevards te rijden van Leblon, Ipanema en Copacabana, een tussenstop de Pao de Azucar voor het schitterende uitzicht… en langs ’s werelds grootste voetbalstadion in Maracana, voor een shirtje en met een taxichauffeur die euforisch was, en zo’n kleine 100 foto’s heeft gemaakt van ondergetekende in zijn heilige stadion, prachtig.

Als ik alles goed heb begrepen zou het de komende weken weleens wild kunnen worden. Alle mogelijke spookverhalen over het werk zijn voorbij gekomen, van eindeloos lange uren, tot  vele gevaren van het werk. De komende maand ga ik het eindelijk zelf uitvogelen in de jungle van Kameroen.  Er zit maar een ding op:

“Get Rich or Die Tryin’!”   ;-)

Update: inmiddels in kameroen, dag 3 zit erop en ik en met mij mijn medestudenten, zijn gesloopt. Het zijn de lange dagen, in combi met de redelijke werkdruk en vooral het gruwelijke tekort aan slaap die je heemaal opbreken. Het is nu bijna half een 's nachts, ik denk vroeg thuis, laat ik maar ff nsel een blog bouwen, anders komt het er nooit van. Het werk is wel geweldig! binnenkort meer daarover, evenals over de hilarische aankomt op douala airport. weltrusten.

1. saskia:
    9 juli 2009
    Daar is ie dan. Je eerste verhaal. Leuk van je te horen. Ik ga je zeker volgen, ik blijf immers je grootste fan;)

Liefs,
    Saskia
  2. Sheryl:
    9 juli 2009
    Hey Sjoerd! Wat ben jij een wereldreiziger geworden zeg... geniet er van! Top dat het zo goed met je gaat en dat je lekker de avonturen opzoekt (of komen aanwaaien?)... Liefs, Sheryl
  3. zeestratens:
    9 juli 2009
    Wow een nieuw avontuur, we zullen zeker lezen hoe het je vergaat! wens je een real good time up there!
    from the zeestraten farmers new-zealand
  4. huub:
    9 juli 2009
    ohh sjoerd, maak me gek met die verhalen van je;)!
    goed begin is t halve werk :), top man! heinig an!
  5. Tjeerd:
    9 juli 2009
    Daas! Deze link wil ik je niet onthouden: http://www.getrichordietryinmovie.com/

Get rich or die tryin - Starring 50 Cent...

Ben benieuwd naar je verhalen!
    slaap lekker ;)
  6. Hannie:
    Wauw Sjoerd,
    Het begint meteen al weer goed! Ben benieuwd naar je komende verhalen. Zet em op en hou je taai(met al die korte slaapjes) Dikke knufs
    Hannie
  7. Rob:
    9 juli 2009
    Mooi verhaal daas! Ik hoop dat je binnenkort nog een keertje tijd hebt voor een keertje skypen :)
  8. David:
    He Sjoerd,

Leuk van je te horen,we gaan je zeker volgen! Het moet één groot avontuur zijn (met wat weinig slaap helaas). Zet m op!

Caroline en de andere Veldt's
  9. Cleon Macnack:
    10 juli 2009
    Get Rich,..is 50 ook gelukt.

C!
  10. Natje:
    11 juli 2009
    Hey Sjoerd,
    Je zult wel denken wie is dit nu weer... Maar als je dan heel diep nadenkt komt je toch nog uit bij een avondje Zak in DL! Dat hoop ik tenminste, want zo'n gezellige avond moet je toch niet vergeten ;)
    Echt supergaaf dat je zo'n avontuur aangaat! Ga je verhalen zeker volgen, nieuwsgierig als ik ben...! Have fun there and don't do anything I wouldn't do!
    Kisses, ciao!
    ps. Waar blijven de mooie foto's?!
  11. Berry:
    11 juli 2009
    He Sjoerd!

Klinkt goed man! Hard werken is goed voor je ;)
    Succes daaro en hou vol, vergeet idd niet te genieten zo nu en dan!!!
  12. Erwin:
    12 juli 2009
    Kerel,

Goed verhaal!
    Succes daarginder en hou je haaks!
  13. Remco:
    Hey Daas!

Heerlijk om te lezen dat je er iets moois van maakt. Ik hoop dat je verder nog een prachttijd tegemoet komt, maar jou kennende komt dat vast én zeker goed.

Geniet van al het avontuur wat je nog gaat beleven!
  14. Annick:
    13 juli 2009
    Hi broertje, beetje laat, maar ik zat dan ook heerlijk met mijn luie gat op het strand in San Sebastian! het was echt zo geniaal! Om over het stierenrennen nog maar te zwijgen, wat bizar:) volgende keer moet je ook mee:)
    Fijn om al je goeie veralen weer eens te lezen! Hopelijk tot binnenkort op skype!

Kus je zussie
  15. R&R:
    Beste Sjoerd,

Haal heel veel olie uit de grond. Drukt de olieprijzen. Er ligt dus (eindelijk) veel verantwoordelijkheid op je schouders.
    Boor er dus flink op los. Maar denk aan je gezondheid.
    Wie weet neem je nog iets moois uit Kameroen.
    Veel succes,

R&R
  16. Brigitta:
    15 juli 2009
    Hai Soerd

Wat leuk om je zo weer te kunnen volgen, via je gave schrijfstijl. Geniet van het beetje vrije tijd wat je over houdt, maar dat gaat jou vast wel lukken.En werkze!!
    Heel veel liefs van ons 6 uit het verre HHWaard
  17. Maurice:
    Daas Meister,

Mooi verhaal en wat een fantastische uitdaging!
    Keep us posted mate.

Veel succes,

Maurice (from Saigon, Vietnam)
  18. Juul:
    Sjoerd,

Erg leuk om te gaan volgen hoe je 't allemaal gaat beleven daar! En zo te zien start het goed: "dag 3 zit erop en we zijn gesloopt"... 't Zal vast allemaal wel gaan wennen... hopelijk... ;)

Veel plezier en remember: je maakt dit max. één keer mee in je leven!

Grtz, Juul
  19. Amanda:
    Mr Den Daas!

Echt leuk om je verhalen te lezen. Kom maar op met de volgende! Ennnn heb even je uitzicht gecheckt.. Zeker beter dan in Rijswijk! :P

Veel plezier en succes daar!

Groetjesss je ex incheckster! hihi...
  20. Hidde:
    17 juli 2009
    Hey dikke vette lul!
    Mooi werk weer, nieuw avontuur! Goed verhaal erbij, heel veel plezier en succes daar, binnenkort zal ik weer eens de blog komen checken!
  21. Geert:
    19 juli 2009
    Jo ouwe! Mooi om te lezen man. Als je wat meer tijd krijgt moet je zeker "The Smartest Guys in the Room" lezen. Over de mannen die het thema van je klasgenoot hebben uitgevonden.

Cheers!
  22. Karlijn:
    21 juli 2009
    Sjoerd! Succes in je nieuwe baan!
    Geniet van alle mooie momenten!

x karlijn
    (van sas)
  23. ewoud:
    23 juli 2009
    leuk verhaal! Je zal wel niet veel tijd hebben om updates to schrijven. Ik hoor het wel! success

P.S. 50 cent ('fitty') is rich but he survived being shot by nine bullets. Good role model for dangerous travels!